homepage | fotogalerie | videa | model pro MS Flight Simulator | kontakty | odkazy | o webu |
V roce 1971 začalo vznikat na kreslícím prkně konstruktéra Michaela Colombana miniaturní letadlo. Jeho cílem bylo postavit levné, malé a výkonné letadlo se dvěma motory. Cena materiálu neměla být vyšší než 1000 USD, a to včetně motorů! (ceny z roku 1970). Rovněž provozní náklady měly být miniaturní. Konstrukční práce trvaly zhruba 1500 hodin. První let se uskutečnil 19. července roku 1973 na letišti Guyancourt airport kousek od Paříže. Při pojíždění s původním dvoukolým podvozkem nastaly potíže, a tak jej zalétávací pilot Robert Buisson a Michael Colomban vyměnili za tříkolový. Mohlo se startovat. Buisson přidal plyn, a letadlo se po osmi sekundách při rychlosti 100 km/h odlepilo od dráhy… Od té doby uplynulo již 25 let, legenda Cri-Cri však stále žije. Na celém světě se od té doby postavilo více jak 160 letadel tohoto typu v různých verzích. Nejvíce jich létá v rodné Francii – přes sto deset, na druhém místě je USA s více jak dvaceti kusy registrovaných letadel. Označení původního prototypu je MC-10 Cri-Cri. Cri-Cri je dvoumotorový jednomístný dolnoplošník celokovové konstrukce. Staví se podle plánů dodaných přímo konstruktérem Michaelem Colombanem. Byla dodávána též stavebnice s označením MC-12 Cricket, firma Zenair Ltd. (Kanada) však výrobu "kitu" zastavila. Při stavbě konstruktéři většinou provádějí hodně úprav. Trup je celokovové konstrukce. Šířka trupu je 60 cm, výška (bez kabiny) 35 cm, hmotnost pouhých 14 kg. Kryt kabiny, jehož střední část se odklápí vpravo, umožňuje výhled na všechny strany. V prototypu byly zastavěn pouze rychloměr a výškoměr. Řízení je klasické – pomocí knyplu a pedálů. Motory jsou umístěny vepředu na pylonech. Jsou u sebe velmi blízko – tím se kompenzuje rozdíl v tahu např. při letu na jeden motor. Křídlo je celokovové konstrukce, je dělené. S rozpětím 4,9 m, hloubkou 48 cm, a štíhlostí 8 si ho tak lze snadno splést s křídlem většího RC modelu :-) Kvůli jeho malé hloubce použil konstruktér laminární profil řady Wortmann s nízkým Reynoldsovým číslem. Po celé délce jsou křidélka, které jsou spojené pomocí mixéru s vztlakovými klapkami v rozsahu od –15° do +35°. VOP je plovoucí, uspořádání "T".
Výškovka váží pouhé 2 kilogramy! Profil je stejný jako u křídla. Motory se používají různé, většinou ze sekaček na trávu, motorek a motokár, z RC modelů … Bylo postaveno i několik letadel s pohonem malými turbínkami. V prototypu Cri-Cri byly zamontovány dva jednoválcové dvoutaktní motory Rowena s vrtulemi o průměru 70 cm, každý o hmotnosti 6,5 kg a výkonu pouhých 9 koní při 7000 ot/min. V pozdější verzi Zenair MC-12 (byla dodávána jako stavebnice) byly použity motory JPX-PUL o 15 PS. Díky rozdílným pohledům "na věc" někteří stavitelé postavili i jednomotorové verze Cri-Cri, motor pak byl například Rotax 277. Podvozek je tříkolový, příďové kolečko je ovládáno přímo pedály, hlavní podvozek je odpružen pomocí listových per a jsou na něm brzdy. Na některých verzích se objevují aerodynamické kryty. Zbarvení je pochopitelně ovlivněno samotnými staviteli, co kus, to originál. Létání s Cri-Cri je podle pilotů velmi příjemné. Probíhá asi takto: přijdete domů z práce, vytáhnete Cri-Cri z miniaturního hangáru či garáže, naložíte jej na střechu automobilu, a vyrazíte na letiště. Po dvou až třech minutách je letadlo sestavené a může se do vzduchu ! Letové vlastnosti jsou prý příjemné, letadlo je citlivé. Změna z pravé ostré zatáčky na levou ostrou trvá jednu sekundu! S letadlem je možné díky povoleným letovým násobkům +9G a –4,5G létat i akrobacii!!! Běžně dosahuje na 75% výkonu rychlostí okolo 180 km/h, maximálka je 250 km/h). Pádová rychlost je 70 km/h (u nás by se tedy nevešlo do kategorie ULL, ale máme přece i Experimental, že? :-)). Přistávací rychlost s klapkami na 30° 100 km/h. Klouzavost dosahuje 11 při 100 km/h. Letadlo stoupá na oba motory 6m/s. Vzhledem k malým výkonům obou motorů a malé ploše křídla se některé tyto údaje zdají být poněkud neuvěřitelné… Letounek s hmotností pod 80 kg navíc unesou bez problémů dva piloti. Stavba V současné době se bohužel nevyrábí žádná stavebnice. Je možné si objednat přímo u konstruktéra sadu plánů. Provoz nestojí mnoho – spotřeba paliva obou motorů je dohromady 8 litrů na hodinu. Pro hangárování postačí plocha rozměrech 1,5x4,2 metru.
Tabulka výkonů a rozměrů:
|
Copyright © 1999 - 2009 Petr Filip & Letecký server Flight. Všechna práva vyhrazena.
hodinový manžel praha | levne letenky | zaluzie praha | letadla - foto | bmi kalkulačka | laserové operace očí | business analytik | Žaluzie do plastových oken